lördag 25 oktober 2008

Fri parkering

Gårdagskvällen spenderade jag och karln i det gamla goda Biljardpalatsets källare, ett av mina favorithäng när man bara vill ha en skön kväll där man både kan dricka öl, prata och syssla med någon form av aktivitet samtidigt.
Igår blev det dock inget biljardande, utan vi tog oss istället an Monopol-spelet som finns att låna i baren (bland ca 15 andra sällskapsspel).

-Herre min je, vad längesen det var man spelade Monopol!

Kul var det iaf, jag vann med hjälp av ett allmänning-kort som hade förödande inverkan på min älskade motståndare. Jag gillar att vinna, men att vinna över honom är extra roligt, för han tycker verkligen inte om att förlora.

Hursomhelst, något som gjorde mig väldigt nyfiken var tomten Diplomatstaden. Jag är uppväxt i(utanför) Stockholm och jag har då aldrig hört om detta exotiska ställe i andra sammanhang än i just Monopol.

Så jag tog som vanligt hjälp av mina bästa vänner Google och Wikipedia.
Jag älskar att googla. Min plånbok är full med spontant nedklottrade anteckningar på små lappar där det står t.ex. "aktivt kol" "Helmut Newton",eller "hampa". Väl framme vid en dator kan jag fylla min hjärna med ny kunskap.
Jag slukar glupskt dessa onödiga kunskaper, men jag glömmer bort dem rätt snart, tyvärr.

Men nu vet jag iallafall att Diplomatstaden är "är ett exklusivt område inom stadsdelen Östermalm i Stockholms innerstad, som utmärks av tolv palatsliknande villor från 1910- och 1920-talen, Engelska kyrkan, samt ett antal mer sentida beskickningsbyggnader."

Där ser man.

En lustig anekdot angående Monopol-tomterna är att i den nya framröstade Sverige-utgåvan ersätts Stureplan av Hammarstrand. Och den allra dyraste tomten är Umeå.

Jojo, där ser man.

Inga kommentarer: