söndag 9 mars 2014

Vårvärme!

Förra helgen tog jag en tur till Hanveden i Huddinge, där jag läst att det ska finnas gott om skogshöns. Det visade sig vara en utflykt utöver det vanliga! Det blev en lång promenad på nära 1,5 mil, och jag fick uppleva både tjädertupp och älgko på ca 20 meters håll. Jag fick även se spillkråkor och en sångsvan. Vårbäckarna porlade och överallt hördes hackspettar och kungsfåglar. Dit kommer jag definitivt att återvända! Tyvärr blev det inga bilder därifrån, men idag har jag däremot varit ute vid Råstasjön igen.

Det var en fin, lite blåsig morgon. Luften ljöd av diverse småfåglar, och jag fick till och med se en bofink som sjöng! Vid matningen träffade jag på en hel del roliga arter, så jag blev kvar där. Egentligen ville jag hitta den mindre hackspetten, men den fick vänta. 



2 kommentarer:

Klas sa...

Du är helt fenomenal på mycket. Inte minst på att fotografera gnagare som du tycks kunna hitta hur lätt som helst... Snygg stenknäck, en fågel jag aldrig sett, men det kommer kanske. Underbart att få ta del av naturens motivflöden, rejält påskruvade dessa tider.
/ Deerhunter

jonathan stenvall sa...

Jättefina bilder från råstasjön :) Hanveden låter ju väldigt spännande också och förhoppningsvis kommer jag besöka det i helgen//Jonathan