lördag 9 maj 2009

bland rost och svetsgnistor.

Jag ligger i soffan med en kelen katt över halva ansiktet. Han spinner rakt in i mitt öra och kloar mig nöjt på halsen. Det är inte det lättaste att skriva i en sån situation.
(Nu gick han. Vad är väl lite kelande jämfört med intressant damm som flyger i luften?)

Det är en ganska cool känsla att stå rakt under en stort fartyg.
I morse var jag nere på Beckholmen och fotograferade nere i den stora dockan, där de nu håller på att laga en båt från Finland. En av arbetarna beskrev den som "en finlandsfärja fast mindre och sjabbigare"(finns det något sjabbigare än en finlandsfärja? Jag frågade inte, för jag ville helst inte veta). Till detta krävdes förstås hjälm, för man kan råka ut för många farliga eventualiteter bland alla lyftkranar och gastuber. Industriarbetsplatser är väldigt intressanta att fota, i alla fall när man har en dragning till rost, gamla maskiner och stora farkoster. Vilket jag har.

Det vore grymt att någon dag åka till en flygplanskyrkogård i USA, eller någon annanstans också för den delen. Gärna med gamla krigsplan, riktigt rostiga och förfallna.





Inga kommentarer: