lördag 10 december 2011

Besök på Fjärilshuset

Det har ju varit lite tråkigt ute på senaste, så ett besök i ett färgglatt och tropiskt fjärilshus är ju inte helt tokigt.
Förra söndagen tog jag och min vän en tripp till Haga. Jag har inget makroobjektiv, så det blev mitt "nifty fifty" som fick sitta på kameran. Kondensen är besvärlig när man kommer in i den fuktiga miljön, men har man tålamod och en putsduk (i detta fall toapapper från ställets toalett) så går det fint.
Jag blev inte helt nöjd med bilderna den här gången, men lite bilder postar jag ändå.

Idag har jag testat mitt 70-200 tillsammans med 2x-konverten på stativ här hemma. Till min stora förvåning märker jag vilken enorm skillnad det är mellan att ta en bild med tidsutlösare (eller fjärrutlösare om man har någon) och att trycka på utlösaren som vanligt. Jag brukar använda tidsutlösaren för det mesta, men jag har aldrig insett vilken skillnad det ger i skärpa. Att ett litet försiktigt knapptryck kan skaka kameran så.
Det blir till att skaffa fjärrutlösare, helt enkelt.





1 kommentar:

Stefan Pettersson sa...

Bra tips med fjärrutlösare!!
Har beställt en trådlös från CP för 495 peng!
Tackar för det!

Steffe