tisdag 24 februari 2009

Nu är det rea igen.

Bokrean. Den är inte som förr.
De senaste tio åren har den totalt tappat sin charm. Man gör inte många fynd längre.
Det som finns är:

* de gamla klassikerna i billighetsupplaga
* de nya bästsäljarna i billighetsupplaga
* kokböcker i billighetsupplaga
* handböckerna i akvarellmålning som ingen köper annars

Förr i tiden kunde man hitta små udda fynd, det var liksom mer genuint och inte bara en extra inkomstchans för bokbranschen.

Eftersom jag jobbar i bokhandeln (i två dagar till iaf, efter drygt fyra år) anser jag mig ha rätt bra insyn i det hela. Och jag tycker jag har rätt att gnälla.
En anledning till att jag slutar i bokbranschen är just detta förbannade kommersialiserande av något som brukade vara en tillflyktsort i varuhusens skräniga tillvaro. Där man kunde gå och flanera bland de små boktitlarna. -Men nej! Den breda massan ska likriktas! Ska man läsa något utöver Liza Marklund och Marian Keyes så måste man verkligen veta exakt vad man vill ha, och sedan leta upp det på nätet.

Eller, det är dit vi är på väg.

Akademibokhandelns nye VD Ulf Lindstrand har som mål att ta bort bredden från butikerna. Visst, jag förstår att han har ett tufft uppdrag framför sig. Det går ju inte så bra för bokhandelsbranschen nu. Men det känns som om Ulf inte riktigt brinner för litteraturen. Han är bara affärsman.

Arg blir jag. Och besviken.

Men men... Jag köpte en bok i alla fall.

Inga kommentarer: