lördag 30 november 2013

Fåglarna i Tanzania, 2013.

På den förra resan var jag alldeles för överväldigad för att hålla koll på de fåglar vi såg. Den här gången var jag redo att ta mig an fåglarna. Jag hade med mig Stevenson och Fanshawes "Birds of East Africa", och den var ständigt vid min sida. Det var extra roligt att åka med fågelintresserade Toyota när vi skulle artbestämma. De andra var kanske inte alltid fullt lika roade av till exempel att vänta på att kamsothönan skulle bli synlig i vassen, men i de flesta fall så tyckte alla nog att det var kul med någon som var så entusiastisk över fågellivet. Hoppas jag.


Grey-headed kingfisher
Superb starling














Lilac-breasted roller

 Red-billed oxpecker

Crowned lapwing

Fischer's lovebird
Marabou stork

Black-headed heron
Red and yellow barbet
 Van der Decken's hornbill


Spoonbilled stork

Egyptian goose

Yellow-collared lovebird

Augur buzzard

2 kommentarer:

Frida sa...

Snyggt Marie! Jag älskar bilden på Superb Starling, så grafisk!

Hamsterkatt sa...

Tack Frida! Ja, jag gillar den också, det där vita ögat är verkligen pricken över i:t!