onsdag 6 november 2013

Livstecken.

Jag har inte skrivit på ett tag, och det beror mest på att jag inte kunnat vara ute och fotografera något på sistone. Jag drabbades av en inflammation nånstans kring revbenen och jag har känt mig lite allmänt hängig de senaste veckorna.

I helgen som var besökte jag dock Vårgårda Naturfotofestival för inspiration. Det var andra gången jag besökte denna trevliga tillställning. Av de föreläsningar som jag såg (nästan alla) var Tomas Jågas, Kristoffer Sahlén och Tom Svensson de som berörde mig mest. Jågas med sina fantastiskt stämningsfulla skogsbilder, Sahléns varma berättande om sina fina bilder på djuren i hans närhet och Toms fantastiskt rörande engagemang för utrotningshotade djur. Han hade tagit ett sådant vackert porträtt på en björnhona, hon såg så vis och vacker ut. Jag har aldrig sett björnar på det viset Tom visade dem. I övrigt höll festivalen hög nivå med mycket varierande föreläsningar.
Ett uttryck som tog fart var Kristoffer Sahléns "köttbild", ett ord för bilder där ett djur tar upp en stor del av bilden. Något man bara måste ta på ett objekt innan man kan börja bli kreativ. Jag själv tar mycket köttbilder, och denna insikt slog genast rot i mitt sinne. Jag måste börja bli mer kreativ. Det är ju så ljuvligt med dessa närbilder, men det har en tendens att bli lite tråkigt och förutsägbart efter ett tag. Så det blir en utmaning för framtiden, mer vegetariskt!


I den allra närmaste framtiden står något annat på lur. På fredag bär det av på ett äventyr jag väntat länge efter! Två härliga veckor på den afrikanska kontinenten hägrar. Det blir Tanzania igen, och kameran ska få jobba hårt! Jag hoppas på att få ihop bilder till en stundande utställning nästa år.

Detta betyder att det kommer vara lugnt här på bloggen i ytterligare två veckor, så jag passar på att posta några bilder från det gångna året. Lite kött, lite annat.


































































1 kommentar:

Klas sa...

Köttbilder?? Låter lite suspekt i mina öron, men det finns säkert tankar bakom som jag inte begriper. Hur som helst ville skriva att din närbild av ankan i mina ögon är fantastisk.Läckra detaljer, fina färger och speglingar. Ta bort några smärre karaktäristika för "köttet" och bilden kunde uppfattas som vackert landskap. Eller ett seglande isberg på Nordatlanten. Fast där råder väl sällan vackert väder...
/ Deerhunter