söndag 5 januari 2014

I tofsmesens mörka skog.

November och december har varit riktigt deppigt regniga och grå, och januari fortsätter i samma mönster. Själv har jag varit mycket oinspirerad och inte orkat ta mig ut med kameran. Julledigheten har istället bestått av att rastlös sitta hemma i soffan och titta på TV. Idag hjälpte min fantastiska och förnuftiga sambo mig att bege mig ut, och trots det mörka och grå vädret så fick jag en fin stund ute med kameran. Jag satte mig vid en skogsmatning för att fotografera tofsmesar, och bestämde helt enkelt mig för att inte bry mig om att det var mörkt utan försöka göra så gott jag kan ändå.

Det blev kanske inget kalasresultat med allt brus och slutartider längre än 1/100, men det väckte en liten gnista inspiration! Lite sugen blev jag på att starta upp min gamla skogsmatning igen, men jag har inte hittat något bra knep att hindra ekorrarna att nå maten...



2 kommentarer:

Klas sa...

Fina bilder och så här på skärmen har jag inga som helst problem med brus. I S/V gör sig visst brus t o m bra, van som jag är vid TriX-film från förr. Visst är vintern deprimerande men fototillfällen finns nästan alltid om man har lust leta upp dem. Sen kan jag förstå att kulturchocken som väl måste uppstå efter safarin du så väl beskrivit - för att inte säga fotograferat - blir extra påtaglig i vädret som råder. Ett par månader till och sen sjunger läpparna igen.
/ Deerhunter

Hamsterkatt sa...

Tack för de orden, Klas, du förstår precis!
Du har så rätt i att fototillfällen finns överallt oavsett väder, det är bara att gå ut! Nu har i alla fall snön kommit hit och det är mycket lättare att "få tummen ur"!