onsdag 28 mars 2012

Ngorongoro

När vi rullade ner i kratern på morgonen var fyra lejon det allra första vi såg. Vuxna, två honor och två hanar. Äntligen fick jag en bild på en vuxen hane! Vi hade lyckligtvis fortfarande kvar någon stund med morgonljus. Det var tyst och fridfullt, inte många människor var nere i kratern vid den tiden. Dagen hade börjat bra.
Snart var dock solen uppe och det fanns inte ett moln på himlen. Det hårda ljuset gjorde det lite svårt att få bra bilder. Det gick dock att njuta av safarin ändå, vi såg bland annat ett svanslöst vårtsvin, elefanter, hyenor och till min stora glädje en serval! Även noshörningar visade sig, om än på långt håll. Innan vi visste ordet av hade vi spenderat alla tillåtna timmar på området. Det kommer ganska mycket turister till Ngorongorokratern på grund av den stora mängden djur på det relativt lilla området. Så det är förståeligt att tiden där är begränsad. Ändå kändes det lite snopet att åka därifrån efter bara sex timmar.
Detta var sorgligt nog sista safaridagen, sedan bar det av mot Zanzibar. Där väntade fantastisk mat, snorkling, kryddsafari, sol och bad. Inte så illa det heller, förstås.
























































































Det var allt om Afrikaresan. Väl hemma har jag nog svurit mest över alla dessa kapade svansar på mina bilder. Jag har lärt mig en hel del om att fota rörliga och oförutsägbara objekt, men jag har en del kvar att träna på. Jag kan också konstatera att mitt 70-200 på Nikon D700 blev mest använt. Jag var inte helt nöjd med mitt Sigma 120-400, jag tyckte att det tecknade lite för luddigt.

Inga kommentarer: