söndag 17 februari 2013

Gråväder.

Jag åkte till Råstasjön igen i morse. Egentligen kändes det som en bra dag att stanna hemma, väderprognosen visade grå moln, nollgradigt och snöblandat regn. Jag begav mig ut ändå, mycket för att jag var nyfiken på fågelguidningen som skulle äga rum vid 10-tiden. Det var intressant att höra om Råstasjöns natur och fågelliv, även om det mesta redan var bekant för mig. Men framförallt var det fint att se alla dessa människor som brann för bevarandet av sjön, och jag tror engagemanget smittade av sig på åhörarna. Jag insåg i alla fall mer än jag gjort innan vilka tråkiga konsekvenser det planerade bygget har. Den "gröna korridoren" (som länkar ihop Haga och Norra Järvafältet) vilken djuren använder när de vandrar kommer täppas igen, de rika våtmarkerna kommer troligtvis att torrläggas... Det måste finnas ett annat sätt.

Särskilt mycket bilder blev det inte idag, men jag fick en stund på morgonen med en grågås X kanadagås. Eftersom den var ensam var vattnet alldeles still, och jag fick chans till lite spegelbilder.

1 kommentar:

Ingemar Pettersson sa...

Hej Marie!
Underbara speglingsbilder på denna udda korsning. Jag har hört att det är massor av tokigheter på gång hos dig vid Råstasjön. Vi får hoppas att det inte blir så illa, bra att många engagerar sig i alla fall.
Ha en fin vecka!
/Ingemar