söndag 24 februari 2013

Solig vintersöndag vid Nyfors och Råstasjön.

Klockan ringde kl. 05.00.

Jag hade en plan att bege mig till Nyfors nu när det skulle bli så kallt och soligt. Jag tänkte mig att sjöröken skulle ringla tät över sjöarna och forsen, och att solen skulle stråla genom dimman på ett magiskt vis. Man kan väl säga att soluppgången blev lite av ett antiklimax. Visst var det lite dimma på sjön, men jag fick inte till något. Dessutom hade jag mitt gamla trebensstativ som håller på att rasa samman. Efter ett tag insåg jag att det hade varit trevligare att ha med sig telet och fått någon fin bild på strömstararna nu när solen går så högt att den når ner till forsen.

Nä, jag tog en liten promenad istället. Det var ju fint väder och jag fick turen att sitta och titta på en sjungande strömstare på en gren bara två meter ifrån mig. En lång stund satt han obekymrat och sjöng innan han flög ner i forsen igen. Efter den stunden kände jag mig ändå ganska nöjd och begav mig hemåt. Klockan var bara halv elva när jag kom hem så jag tänkte att jag nog hann med en tur till Råstasjön också efter lunch. Vädret var verkligen vackert och man kunde känna lukten av vår. Mycket folk i rörelse, och en del som satt på bänkar och bara njöt i solskenet.

Några fantastiskt kreativa bilder blev det inte där heller, men jag har ändå haft en finfin dag. Jag är ganska mör och trött vid det här laget, så nu loggar jag ut för denna gång.

1 kommentar:

Malin sa...

Ah sa finfina bilder du tar! Kara Mis, en san fagleskadare det blev av dig! <3