onsdag 15 maj 2013

Kungsängslilja och näktergal.

Våren är så fin nu! De spröda och friskt gröna löven, all fågelsång och den värmande solen...

Igår var jag ute med Tisdagsklubben igen, det är så oerhört inspirerande och lärorikt! Denna gång var det Isbladskärret-Kaknäs vi promenerade kring, och jag hade hoppats få se mina svarthakedoppingar igen. Men de syntes inte till, tråkigt nog. Morgonen bjöd i alla fall på lite andra fåglar, såsom mosnäppa (som jag aldrig såg, tyvärr), grönbena, diverse ruvande andfåglar och några fina ladusvalor. Vädret var lite ostadigt och efter fikat kom regnet. Inte riktigt uppskattat just denna morgon.

Hursomhelst, jag tyckte det var värt att bege sig tillbaka till kärret efter jobbet och se om svarthakedoppingarna verkligen var borta. De syntes fortfarande inte till. Jag hittade ett par kungsängsliljor och kastade mig ner för att få en bild på dem i det låga solljuset. Det gick väl sådär, man ska nog inte ha ett fågeltele när man fotar blomster... Efter att jag hade kravlat runt en stund och givit upp fick jag ett fint möte med en näktergal! Den sjöng högt och livligt, och tack vare det kunde jag till slut leta upp den där den satt. Det var ett par andra näktergalar i närheten, så det var ett intensivt ljud i buskarna!

Inga kommentarer: