onsdag 8 maj 2013

Gotland.

I förra veckan spenderade jag fem efterlängtade dagar på Gotland, i sällskap med Frida, Anki och Cicci. Vädret var kanske lite för bra, och inte så lämpat för landskapsfoto. Men det gjorde inget, för våren har dröjt så länge i år och det var väldigt skönt med värmande sol mellan fotosessionerna. Det blev tidiga morgnar (klockan var ställd på 02.30 alla dagar utom en) och ganska sena kvällar, men vi fick en del tid till att ligga och dåsa i solen på dagarna.

Jag är inte så van vid att fota landskap, men jag tyckte ändå att jag lärde mig en del. Det är kul att leta kompositioner, men frustrerande när man inte hittar det man vill ha. Tekniskt sett har jag en del att lära, framförallt att ha tålamod och ge tid till sin bild med skärpestackning och dylikt.

Det var fantastiskt sköna dagar med mycket blåsippor, vitsippor, sädesärlor, gravänder, rabbisar, god mat av fina gotländska råvaror, soluppgångar och solnedgångar. Jag längtar redan tillbaka.

4 kommentarer:

Sami sa...

Hej
Vilka vackra landskapsbilder du har tagit! Jag ska till Gotland för första gången nu i Augusti, är det någon idé att ta med kamerautrustningen om man vanligtvis fotograferar mycket fågel & djur? Är fågel/djurlivet bra på Gotland? / Sami

Hamsterkatt sa...

Hej Sami!

Tack så mycket!
Gotland kryllar av fåglar, det är ju jämförbart med Öland. Så här års har du chans på mycket vadare. Men det finns en himla massa andra fåglar också, och gott om dem. Vad gäller däggdjur kryllar det av rabbisar (gotlänningarnas namn på kaniner) och såklart igelkottar. En och en annan räv kan man hitta också om man har tur.

/Marie

Sami sa...

Hej
Åh vad jag längtar till Gotland nu :) jag ska nämligen dit för första gången imorgon. Du har lyckats med väldigt fina bilder. Har du några tips på platser att besöka om man tänker ur en fotografs perspektiv. Jag gillar mycket fågel men är nu inne på att börja fotografera landskap mer och mer.

Hamsterkatt sa...

Hej igen Sami!

Hoppas jag inte är för sent ute md mitt svar. Det finns hur mycket ställen som helst att plåta på Gotland, men Holmhällar i söder är en favorit. Och så Fårö såklart, det är vackert nästan överallt där. Vi var mycket på Östergarnslandet (ett stort område i öster) längs kusten.